Här är en liten lista med tips och råd jag har sett, fått och tagit an under den tiden jag har målat. Tipsen går att applicera på både oljemåleri och akrylmåleri. Listan blir längre med tiden men dessa utgår jag i princip alltid efter när jag målar.
Kommentera om ni använder dessa och om ni har fler!
- Spraymåla baksidan av duken med vatten, hjälper att dra ihop tyget om det är lite löst (funkar inte det får du spänna om den, duken ska vara riktigt åtspänd för bästa resultat) Använd också kilarna som kommer med färdigspända dukar!
- Även om din duk är grundad med gesso när du köpt den, stryk på ytterligare 1-2 lager med gesso. Ofta är dukar ganska grova till ytan, färgen greppar tag väldigt mycket och det går åt väldigt mycket färg. Gesso slätar ut ytan och din färg ligger finare och går åt längre.
- (Mer specifikt för oljemåleri.) Förvara dina penslar i olja om du målar ofta och inte vill grundligt tvätta de hela tiden. Detta funkar med långtidstorkande oljor, såsom linfröolja, valnötsolja, solrosfröolja. Fördel om du använder dessa oljor som förtunning också. Då kan du bara torka av penslarna när du ska använda dem. Glöm inte att ordentligt tvätta de emellanåt!
- Häll inte fernissa direkt på din målning!
När du ska fernissa och avsluta din målning ska du pensla på tunna lager, förslagsvis 2-3 lager och låta torka däremellan. Det är viktigt att dessa lager är tunna så att det inte uppstår sprickor eller liknande. Häll därför upp fernissan i en skål och doppa penseln.
- Galltvål som penseltvätt
- Finns som flytande och kaka, helt otroligt bra! På så sätt minskar du användning av starka lösningsmedel såsom terpentin, speciellt om du målar hemma och inte kan få en bra ventilerat utrymme.
- Imprimatura / under painting (funkar på oljemåleri och akrylmåleri)
Ett jättebra sätt att neutralisera den vita duken och/eller göra en skiss på ditt motiv. Det gör så att färgerna syns mer korrekt i ton, den lyser jättevackert igenom i din färdiga målning och ger en värme. Du kan använda vilken ton du vill, men förslagsvis en komplementfärg till de färger du ska måla med. T.ex orange/brun ton vid himmel och mycket blått, röd/rosa/lila vid mycket gröna landskap. Och tvärtom.
- Fokusera på toner (values)
När det kommer till en välkomponerad målning med färgskiftningar är det viktigt att lägga fokus på tonerna. Det ska finnas kontraster mellan varmt och kallt, detta skapar djup i dina motiv. Ljuskällor är varma, skuggor är kalla. Det är lätt att fastna i små detaljer men helheten är minst lika viktig.
Ett tips är att prova att måla i svartvitt (eller monotont oavsett färg) och bara jobba med toner (values på engelska). Därför är imprimatura återigen en bra grund, där du jobbar med en färg och placerar ut ljusa partier och mörka partier.
- Ta mycket bilder
Som konstnär och med övning uppfattar man världen på ett annat sätt, där detaljer och färgskiftningar är mer tydliga. Jag målar mycket moln, därför tar jag väldigt mycket bilder på moln. På det sättet kan jag undersöka moln och betrakta moln var jag än är och sedan använda dem som referensbilder för studier och större målningar.
Ta bilder på tåget, från balkongen, på promenaden, när du åker bil. På nära håll, från distans.
Ta. Mycket. Bilder!
- Gör små studier - Öva, öva, öva
Studier är ett jättebra sätt att öva på motiv, olika tekniker och prova nya saker. De är ofta i små format, jag skulle tipsa om pannåer och papper. Dessa material är inte alls dyra vilket gör att du kan måla många antal för lite pengar snarare än att spendera på dukar. De är också lätta att ta med sig om du vill måla Plein Air samt lätta att förvara.
Det är också tillåtet att kopiera/måla av andra konstnärers verk för att öva på olika tekniker och motiv, men endast i studiesyfte och inte kommersiellt för att sedan sälja!
- Prova olika tekniker och stilar
Från början är det svårt att veta vad du tycker om för stil och teknik när du målar, så därför ska man prova allt! Tänk igenom vad du tycker om att betrakta; på museum, på sociala medier osv. Ofta kan det du tycker om att titta på reflektera vilken stil du själv målar, ibland inte. Och det är inget fel med det. Och prova allt du tycker verkar spännande. Genom övning och över tid kommer du hitta ditt signum, och därmed kan du måla egentligen vilket motiv som helst och din personliga prägel kommer synas som en röd tråd genom alla dina målningar. Stressa inte det här, det kan ta år att hitta din stämpel.
- Fastna inte i ramar
Anamma andra stilar som du tycker om men försök att inte göra det för mycket. Din egna stil är din egen, och målet är att man ska se att det är du som har målat tavlan. Gillar du grova penseldrag som en viss konstnär eller mycket detaljer som en annan konstnär men inte precis lika mycket eller när du försöker själv är du inte nöjd - justera det efter vad du gillar. Finns inga rätt och fel.
- Se till att ha en grundpalett med primärfärger (blå, röd, gul, vit, (ev. svart)
Du kan blanda dig till nästan alla färger och behöver inte hela sortimentet.
- Var inte rätt för att använda mycket färg
Ofta använder man för lite färg när man målar sina motiv, det blir svårt att blanda ut och man gnuggar ut färgen snarare än låter den flöda på duken. Du har köpt färgen så den är till för att användas och det blir mycket mer liv i färgen när det används tillräcklig mängd. Även när du övar på att blanda färger, det gör inget att "slösa" färg för att öva på färglära.
"The last and perhaps the most important rule, avoid perfectionism. It's only useful if you want to get sick of painting as quickly as possible" - Jan Hendrik Dolsma
Comentarios