Undvika rena grå färger och blandar olika nyanser för att få djup i dina moln
När jag började måla, för ungefär fem år sedan, målade jag oftast med färg direkt ur tuben. Jag använde Titanium White och Payne's Gray och blandade dessa tillsammans. Det här skapar väldigt platta moln, och entonade då Payne's Gray är en kall grå.
Lite senare kunde jag blanda Titanium White och Ultramarine Blue tillsammans. Den här kombon funkar om du vill ha en monoton färgskala på dina moln. Till exempel är denna målning målad i en skala av Ultramarine Blue.
Det jag märkte dock med tiden var att jag hade ganska platta moln, de såg inte realistiska ut när jag ville måla landskap och få ett djup.
Så när det kommer till att blanda egna grå nyanser så gäller det att ha koll på vad komplementfärger betyder.
Komplementfärger är färger som är motsatser på en färgkarta. Till exempel är Blå och Orange komplementfärger. Röd och Grön är komplementfärger, Gul och Lila är komplementfärger.
De är alltså varandras motsatser. Dessa färgpar framhäver varandra när de är placerade bredvid varandra, och de neutraliseras när man blandar dem, vilket betyder att de blir en grå nyans.
Fördelen med att blanda grå färger med dessa komplementfärger är att du kan lätt justera tonen och värmen/kylan i din grå färg.
Till exempel: Du vill blanda Ultramarine Blue med Burnt Sienna. En blå och en rödorange. Du kan då lägga till mer blå för att göra en kallare ton, eller lägga till mer rött för att få en varmare ton.
Här kan ni se alla de "grå" nyanser jag blandat till en målning.
Färgerna jag använt är :
Ultramarine Blue & Burnt Sienna
Sap Green & Magenta
Cobalt Violet & Yellow Ochre
På det här sättet kan du tillsätta dynamik och djup i dina moln, plus att det gör den mer intressant att titta på när man ser de olika skiftningarna i de grå nyanserna.
Var inte rädd för att ha både kalla och varma toner i dina moln! Det blir så mycket mer liv i din målning om du väljer att blanda dina egna färger istället för att ta en ren färg direkt ur tuben.
Ett ytterligare tips är också att undvika att använda ren vit förrän du är i slutet av din målning.
Använd nyanser av rosa och gul så långt du kan. Jag brukar blanda Titanium White och Naples Yellow Hue. Det här bli en härlig gul som tillför ljus och värme i dina ljusa partier, och som återskapar solljus. Även en varm rosa ton kan tillföra en härlig värme. Och sedan till sist kan du använda en liten mängd ren vit för att toppa av de ljusaste partierna i din målning.
Jag hoppas det här gav dig några tips och lite självförtroende när det kommer till dina moln. Ta en stund och prova blanda dessa nyanser, det är helt ok att "slösa" färg ibland för att öva!
Lycka till!
/Frida Leiding
Comments