En guide till vad dessa begrepp betyder och vad jag använder för mitt måleri!
När man tänker oljemåleri, åtminstone jag, så tänker man ofta starka dofter och giftiga lösningsmedel. Det är också något jag hör ofta från många som inte har provat oljemåleri, att de inte vill använda det för att det kräver starka medel. Det är nödvändigtvis inte helt sant!
Om vi tänker vad oljefärg är uppbyggt av, så är det ett färgpigment och en olja. Oftast är det en vegetabilisk olja såsom linfröolja/linolja men det finns också oljefärg som är gjort med t.ex. safflorolja (i vit färg används denna då linfröolja kan gulna med tiden), valnötsolja och vallmoolja.
När det kommer till oljemåleri så är oljefärg en långsamt torkande färg som torkar genom oxidation, dvs. oljan i färgen härdar med tiden. I och med att oljefärg torkar långsamt av sig själv tillåter det att man kan jobba med en målning under en längre tid, ibland dagar, vilket jag själv tycker är väldigt bra och ger stor frihet.
Men vill man justera torktiden eller konsistensen på oljefärg så kan man använda medium.
Det finns medium som förlänger torktiden. Man kan också använda en grundkomponent i oljefärgen såsom den rena linfröoljan specifikt. Den förlänger torktiden och gör färgen lite mer flödig. Det finns även medium som är uppbyggda av olja och en förtunning (det är här man närmar sig de starka medlen).
OBS. Linfröolja är brandfarligt vid höga temperaturer och kan faktiskt självantända. Trasor och handdukar du använder som har olja på sig ska förvaras i en separat lufttätbehållare, gärna dränkta i vatten.
Det finns även medium som förkortar torktiden. Dessa medium använder jag ofta då jag inte behöver att målningen torkar speciellt långsamt men heller inte för fort. Min favorit här är ett gel-medium som heter "Liquin Original" av Winsor&Newton.(BILD) Den här konsistensen i gelform föredrar jag än ett tunt, blödigt medium då jag vill bibehålla oljefärgens krämiga konsistens och reducera penseldrag. Den halverar torktiden på oljefärgen så att den kan vara torr dagen efter, perfekt om man vill jobba i flera tunna lager som jag oftast gör.
Vill man jobba med tjocka lager kan man använda "liquin impasto" vilket är en pasta som man blandar med oljefärgen som gör den tjockare och fastare i konsistens. Det här sättet att jobba med oljefärg gör dock att det tar tid för färgen att härda men med dessa medium kan det förkorta torktiden snarare än att använda färgen direkt från tuben om man vill behålla den tjocka konsistensen.
Till sist, när du är klar med din målning och den har torkat är det dags för fernissa. Fernissa är det lack som fungerar som ett slutgiltigt skydd mot smuts, fett och sol/UV-strålar. Det är viktigt här att din målning är helt torr. Detta kan ta några dagar upp till 6 månader beroende på vilket medium du använt och hur tjockt eller tunt du har målat. Bäst att vänta lite längre än för lite.
Fernissa finns med olika glansgrad - Blank, halvblank och matt. Jag använder alltid halvblank för att det ger en fin lyster till målningen och ger djup i färgerna men reflekterar inte för mycket ljus.
Det finns också fernissa i olika framställningar - Sprayform och flytande. Jag använder båda till olika målningar. Oftast om jag målar på papper eller ganska små målningar använder jag sprayfernissa, är det större målningar använder jag den flytande.
Fernissa ska man stryka på tunt, gärna 2-3 lager på din målning. Torka av din målning innan för att få bort damm och smuts.
HÄLL INTE FERNISSAN DIREKT PÅ DIN MÅLNING! Häll upp fernissan i en skål och pensla på ett tunt lager, låt torka 24h och sen ett eller två lager till. Den här delen av processen är den i mitt fall som luktar starkt och man bör ha välventilerat där man jobbar. Jag gör det ofta utomhus på balkongen.
Jag hoppas det här gav dig en inblick i hur processen med oljemåleri kan se ut, och att den går att anpassa efter dina behov och vilket resultat du strävar efter. Jag uppmanar dig att prova om du har funderat på oljemåleri, du kommer inte ångra dig! Lycka till!
/Frida Leiding
Comments